خدمات دندانپزشکی در ایران، یک مراجعه و چند خدمت

خدمات دندانپزشکی در ایران شامل گروه بزرگی از خدمات جراحی، ترمیم و زیبایی است. در خدمات دندانپزشکی، این سه گروه از هم جدا نیستند. انواع جراحی و ترمیم می‌توانند علاوه بر درمان به زیبایی بیانجامند. خدمات زیبایی نیز در موارد زیادی جنبه ترمیمی و درمان دارند. دندان، رابط مهم بیرون و درون بدن است. پس سلامت و زیبایی آن به یک اندازه اهمیت دارد.

خدمات دندانپزشکی در کلینیک‌های ایران به اندازه‌ای متنوع است که نمی‌توانیم در یک مجال آن‌ها را نام ببریم. بطور کلی سه دسته جراحی، ترمیم و زیبایی در خدمات دندانپزشکی وجود دارند که پیوستگی بسیاری با هم دارند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. زیرا دهان و دندان رابط اصلی بیرون و درون بدن هستند و سلامت آن‌ها با سلامت تن و روان ارتباط مستقیم دارد. وقتی پای بهداشت دهان و دندان در میان است، نمی‌توان سلامت را از زیبایی جدا کرد. کودکان و سالمندان همواره از خدمات دندانپزشکی ویژه و تخصصی برای بهداشت و سلامت دندان برخوردارند. در اینجا مهم‌ترین نیازها و خدمات دندانپزشکی را بررسی می‌کنیم.

خدمات جراحی، راه نجات دندان از تخریب و نابودی

استفاده از خدمات دندانپزشکی به‌ویژه در حوزه درمان و جراحی دندان آنچنان به اختیار و انتخاب ما نیست. ما ناگزیر هستیم برای حفظ و نجات دندان‌های خود ساعات سختی را زیر دست دندانپزشک بگذرانیم. در دندانپزشکی جراحی‌های مختلفی وجود دارد و بیمار هنگامی که به یک کلینیک مجهز دندانپزشکی در هر یک از شهرهای ایران پا می‌گذارد، می‌تواند کلیه خدمات درمانی و زیبایی موردنظر خود را یکجا دریافت کند.

  • ایمپلنت یا کاشت دندان؛ کاشت یک استوانه تیتانیومی کوچک به اندازه ریشه دندان و در محل دندان است. این استوانه نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند و پس از چند ماه با استخوان یکی می‌شود. ایمپلنت آسیبی به دندان‌های مجاور وارد نمی‌کند.
  • کشیدن دندان‌های عادی و نهفته با روش‌های ساده و یا روشی کاملا پیچیده همراه با باز کردن لثه انجام می‌شود.
  • جراحی فک و صورت نیاز به اتاق عمل، بیهوشی و دستان ماهر جراح فک و صورت دارد. این امکان در اغلب بیمارستان‌های تخصصی ایران و کلینیک‌های دندانپزشکی فراهم است.
  • جراحی ریشه دندان در زمانی انجام می‌شود که ریشه دندان پوسیده، آبسه کرده یا کیست داشته باشد و درمان‌های دیگر برای آن موثر نباشند. اندودنتیست یا متخصص ریشه این جراحی را انجام می‌دهد.
  • جراحی لثه برای اصلاح مشکلات لثه و بافت‌های نگهدارنده‌ اطراف ریشه دندان است و پریودنتیست یا متخصص لثه برای این بخش تخصص دارد. جراحان مجرب و متبحر نیز می‌توانند جراحی لثه انجام دهند.
  • جراحی سوانح و تصادفات ویژه کسانی است که دچار ضربه یا تروما در صورت و دهان شده‌اند. در مرحله اول جراحان فک و صورت فرد  را معاینه می‌کنند ولی این جراحی یک کار تیمی در خدمات دندانپزشکی است و به تناسب نیاز بیمار، متخصصان دیگر دهان و دندان به فرایند درمان وارد می‌شوند. در بیمارستان‌های تخصصی ایران یک کلینیک دندانپزشکی برای تکمیل خدمات درمانی بیمارستان و جراحی‌های صورت و دهان پیش‌بینی شده است.

خدمات ترمیمی  و زیبایی، سلامت پایدار دهان و دندان

آن دسته از خدمات دندانپزشکی که برای پایداری سلامت دهان و دندان ارائه می‌شود، خدمات ترمیمی است. خدمات ترمیمی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به دندان و پیش‌بینی مشکلات پیش‌رو است. خدمات ترمیمی برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که:

  • نیاز به جرمگیری داشته باشند
  • دچار پوسیدگی، ترک خوردگی و حتی لب پرشدن باشند

پر کردن دندان بیشترین آمار را در میان خدمات ترمیمی به خود اختصاص داده است. ولی ترمیم و زیبایی دو شاخه ناگسستنی و مکمل هم هستند.

خدمات زیبایی، مکمل ترمیم و درمان

لبخند زیبا بیش از هر چیز در صورت می‌تواند تاثیر و نفوذ فرد را تثبیت کند. آن دسته از خدمات دندانپزشکی که برای بهبود ظاهر دندان‌ها، لثه‌ها و یا کام انجام می‌شود، دندانپزشکی زیبایی است. اغلب خدمات زیبایی به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. مثلا پرکردگی سرامیکی هم رنگ دندان را بهتر کرده و هم مینای دندان کمتر تراشیده می‌شود.

  • ارتودنسی در خدمات دندانپزشکی به هر سه گروه درمان، ترمیم و زیبایی تعلق دارد و بسیار پرطرفدار است. ارتودنسی برنامه بلندمدت برای منظم کردن دندان‌ها است. ارتودنسی از پوسیدگی ناشی از نامرتب بودن دندان جلوگیری می‌کند و تا پایان عمر لبخندی زیبا به صاحب خود می‌بخشد.
  • طراحی لبخند  شامل هرگونه خدمات دندانپزشکی زیبایی است که لبخندی زیباتر به صاحب خود هدیه دهد. مهم‌ترین اقدامات برای طراحی لبخند شامل اصلاح خط لثه، تناسب طول و عرض دندان‌ها، برطرف کردن پوسیدگی، سفید کردن دندان، روکش کردن دندان و حتی کاشت نگین دندانی هستند.
  • لبخند هالیوودی با تغییراتی در فرم لثه، طول دندان، فاصله و برجستگی دندان‌ها ایجاد می‌شود. دستیابی به این لبخند با اجزای صورت، اندازه‌ها و رنگ و شکل آن‌ها رابطه مستقیمی دارد. رعایت این تناسب چهره را خواستنی و لبخند را هالیوودی می‌کند.
  • لمینت استفاده از مواد همرنگ دندان برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله میان دندان‌ها و درمان شکستگی‌های روی دندان است. لمینت بدون تراش دندان یکی از ظریف‌ترین روش‌های لمینت برای زیبایی هرچه بیشتر است و در کلینیک‌های ایران انجام می‌شود.
  • کامپوزیت ونیر دندان یک عمل زیبایی و ارزان روی دندان و مشابه لمینت سرامیکی است که در یک جلسه انجام می‌شود. کامپوزیت ونیر همرنگ دندان است و روی آن‌ها چسبانده می‌شود.
  • بلیچینگ دندان روشی برای برطرف کردن تیرگی‌ها و رنگدانه‌هایی است که به مرور زمان و بر اثر مواد رنگدانه‌دار مانند چای، قهوه، توت فرنگی و حتی گوجه‌فرنگی ایجاد شده‌اند. بلیچینگ با و بدون لیزر انجام می‌شود و در ایران با این روش بدرنگی‌های ژنتیکی را نیز برطرف می‌کنند.

خدمات دندانپزشکی ویژه کودکان در ایران

دندان‌پزشکی کودکان یک رشته تخصصی در خدمات دندانپزشکی است و دندانپزشک کودکان یا پدودنتیست پس از دوره عمومی دندانپزشکی، سه سال در این رشته درس خوانده است. پدودنیست الزامات کار با دندان کودکان را به خوبی می‌داند. اگرچه بسیاری معتقدند که دندان کودکان به زودی با دندان‌های دائمی او جایگزین می‌شود و نباید برای آن هزینه کرد. ولی مشکلات دندان کودک علاوه بر رنجی که به او وارد می‌کند، می‌تواند باعث تغییر شکل همیشگی لثه، فک و صورت کودک شود. دندان‌های دائمی نیز در فرایند رشد کودک نیاز به نگهداری و بررسی دارند. در دندانپزشکی کودکان بسیار مهم است که پزشک بتواند با کودک ارتباطی دوستانه برقرار کند، اعتماد او را جلب کند و با مهارتی که در کار خود دارد، باعث وحشت کودک از خدمات دندانپزشکی نشود. بسیاری از کلینیک‌های پیشرفته ایران بخشی مجزا با متخصصان ماهر و امکانات پیشرفته به دندانپزشکی کودک اختصاص داده‌اند.

با خدمات دندانپزشکی سالمندان، همواره باکیفیت زندگی کنید

تیرگی دندان‌ها، خشکی دهان، عفونت‌های دندانی، کاهش قدرت چشایی، بیماری‌های لثه، از دست دادن دندان‌ها، ناهمواری در استخوان فک و ایجاد برفک در دهان برخی از مشکلات دهان و دندان در دوران سالمندی هستند و با برخی خدمات دندانپزشکی مراقبتی، درمانی و ترمیمی برطرف می‌شوند. کلینیک‌های مجهز ایران همیشه میزبان سالمندانی هستند که برای حفظ سلامت دهان و دندان و ارتقای کیفیت زندگی، آنان را انتخاب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهپویان
[gravityform id="2"]
×