بیماریهای زنان، ظهور درمان‌های اثربخش و کم‌عارضه

بیماری‌های زنان همه بیماری‌های وابسته به جنسیت هستند که تنها زنان به آن مبتلا می‌شوند. توجه جدی به درمان درست و به موقع بیماری‌های زنان، علاوه بر حفظ سلامت و کیفیت زندگی، از سه جهت اهمیت اساسی دارد.

  1. زنان به دلایل فرهنگی غالبا کمتر بیماری خود را جدی می‌گیرند یا ابراز می‌کنند. به همین دلیل درمان آنان ممکن است پیچیده شود.
  2. تشخیص درست بیماری‌های زنان غالبا ساده نیست و یک بیماری در دستگاه تناسلی ممکن است باعث بیماری‌ها و اختلالات دیگری شود. بیمارستان‌ها و مراکز تشخیصی در ایران به دقیق‌ترین ابزارهای تشخیص مجهز هستند.
  3. زنان نیازمند سیستم درمانی امن، مطمئن و محرمانه هستند. بسیاری از آنان تمایل دارند که یک تیم متشکل از متخصصان، پرستاران و کارشناسان ماهر زن به آنان رسیدگی کنند و غالبا دستیابی به چنین خواسته‌ای آسان نیست. خوشبختانه سیستم درمانی ایران در این زمینه یک سیستم سرآمد است و با وجود زنان دانش‌آموخته و متبحر، این امکان وجود دارد که درمان بیماری‌های زنانه در یک محیط امن توسط تیمی از زنان متخصص انجام شود.

شایع‌ترین بیماری‌هایی که زنان را به بیمارستان و مطب پزشکان می‌کشانند، به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ناباروری که ممکن است به علت وجود نقص در سیستم تناسلی زن یا مرد باشد
  2. مشکلات و آسیب‌های حین بارداری مانند دیابت بارداری، بارداری خارج از رحم، مشکلات جفت، اکلامپسی و پره اکلامپسی
  3. اختلالات قاعدگی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، قاعدگی دردناک، آمنوره، اختلالات قاعدگی، خونریزی غیرطبیعی، کم‌کاری غدد جنسی، منوراژی و یائسگی زودرس
  4. بخش مهمی از بیماری‌های زنان را می‌توان در یک دسته جای داد. سرطان‌های رحم، گردنه رحم و تخمدان، سقط جنین، یائسگی، بهداشت جنسی، پیشگیری از بارداری، چسبندگی رحم و لوله‌های رحمی، پولیپ‌های رحم، افتادگی رحم، فیبروم رحم و آندومتریوز طیف وسیعی از اختلال عملکرد دستگاه تناسلی و عامل بیماری‌های زنان هستند.

روش‌های تشخیص بیماری‌های زنان

مقدمه یک درمان خوب و مطمئن، تشخیص درست به کمک ابزارهای دقیق توسط متخصصان زبده است. اغلب بیمارستان‌های ایران همیشه مجهز به سیستم‌های تشخیصی دقیق هستند و کارشناسانی که برای استفاده از این ابزارها به خوبی آموزش دیده‌اند. در اینجا با تعدادی از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی آشنا می‌شویم.

  1. گزارش درست بیمار از مشکل پزشک را در مسیر روشنی برای اقدامات تشخیصی قرار می‌دهد.
  2. معاینات بالینی پزشک که به صورت دوره‌ای تکرار می‌شود حتی اگر بیمار شکایتی از وضعیت جسمانی خود نداشته باشد.
  3. آزمایش هورمونی که غالبا برای افرادی درخواست می‌شود كه دچار نازایی، بی‌نظمی قاعدگی، ریزش موی سر و افزایش موهای زائد شده‌اند.
  4. پاپ اسمیر آزمایشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم است که با برداشت نمونه از این محل انجام می‌شود.
  5. سونوگرافی شکمی و واژینال که مکمل یکدیگرند و اغلب برای تخیص توده، فیبروم، کیست و معاینه رحم و تخمدان‌ها انجام می‌شوند.
  6. کورتاژ تشخیصی یا نمونه‌برداری از رحم که برای بررسی سلامت رحم استفاده می‌شود و البته کارکرد درمانی هم دارد. این روش به تشخیص علت مشکلاتی چون خونریزی‌های غیر طبیعی رحمی، سقط جنین و بسیاری دیگر از اختلالات دستگاه تناسلی و بیماری‌های زنان کمک می‌کند.
  7. لاپاراسکوپی تشخیصی که روشی کم‌تهاجمی است و با فرستادن لوله‌های باریک به بدن انجام می‌شود. میکرولاپاراسکوپی روشی برای موقعیت‌یابی درد است.

روش‌های درمان بیماری‌های زنان

بیماری‌های زنان، علاوه بر رنج بیماری، نگرانی سنگین مخدوش شدن زنانگی را بر دوش زنان می‌گذارد. درمان درست و به موقع علاوه بر سلامت جسمانی، احساس هویت زنانه را تقویت می‌کند. در ایران نیز همچون سایر کشورهای پیشرو در سلامت، جراحی‌های متنوع با کمترین عوارض و آسیب برای بیماری‌های زنان انجام می‌شود. یک متخصص زنان در ایران می‌تواند کارهای بسیار زیادی را تنها با چند تکنیک اصلی انجام دهد. از هیسترکتومی تا درمان‌های ناباروری، برداشتن فیبروم‌های رحمی دردناک با روش‌های کم‌تهاجمی. در اینجا تنها با چند روش جراحی بیماری‌های زنان آشنا می‌شویم.

  • میومکتومی، جراحی خارج کردن فیبروم‌های رحم، بدون نیاز به خارج کردن خود رحم و با حفظ قدرت باروری است که به چند شیوه انجام می‌شود.
  • هیسترکتومی یا برداشتن و خارج کردن رحم
  • لاپاراسکوپی درمانی با لوله‌های باریک یک چهارم اینچی برای درمان اندومتریوز، کیست، چسبندگی، برداشتن لوله و تخمدان و برداشتن برخی از فیبروم‌های رحمی
  • میومکتومی به روش لاپراسکوپی به کمک تکنیک‌های جراحی رباتیک برای برداشتن فیبروم و دیدن داخل شکم
  • هیسترکتومی از طریق لاپاراسکوپی برای خارج کردن رحم و سرویکس. چنانچه هیسترکتومی بالای رحمی باشد، سرویکس حفظ می‌شود.
  • جراحی هیستروسکوپی برای خارج کردن پولیپ یا فیبروم‌ها از داخل رحم
  • جراحی تقویت مثانه با روش لاپاراسکوپی
  • تخریب آندومتر یا اندومتریال ابلیشن برای خونریزی‌های پریودی شدید
  • لاپاراسکوپی برداشتن فیبروم‌های رحمی به کمک ابزارهای رباتیک
  • هیسترکتومی لاپاراسکوپیک شامل برداشتن رحم با استفاده از سیستم جراحی رباتیک

درمان ناباروری، شگفتی تولد یک نوزاد به کمک لوله‌های آزمایشگاهی

درمان ناباروری در ایران یکی از درمان‌های ممتاز این کشور در سطح جهان است و زوج‌های ناباروری که به دنبال درمان خود هستند، آوازه این کشور را شنیده‌اند. ایران یکی از نخستین کشورهایی است که به دانش درمان ناباروری دست یافت و علاوه بر آن در روش‌های موجود دست به ابداعاتی زد.

تشخیص مقدمه درمان است

چنانچه زوجی برای درمان ناباروری اقدام کنند، پس از معاینه و بررسی سابقه پزشکی، از خانم و آقا مرحله به مرحله چند آزمایش برای تشخیص بیماری‌های زنان و مردان و علت ناباروری گرفته می‌شود. آزمایش بررسی سطح هورمون‌ها، آزمون چالش تحمل کلومیفن‌سیترات، معاینه لگن و تصویربرداری رنگی از دهانه رحم، سونوگرافی و سونوهیستروگرافی برای دید بهتر رحم، هیستروسالپنگوگرافی برای تشخیص انسداد لوله‌های رحم، آزمایش بعد از نزدیکی یا pct و آزمایش ذخیره تخمکی از خانم به عمل می‌آید.

درمان ناباروری با احتمال موفقیت 90 درصدی

درمان ناباروری در ایران با معتبرترین و جدیدترین روش‌های جهانی انجام می‌شود. کارشناسان ایرانی می‌گویند این روش‌ها بیش از 90 درصد زوج‌های نابارور را صاحب فرزند کرده است. پس از بررسی احتمال بیماری‌های زنان و مردان از روش‌های انتقال اسپرم به داخل رحم(IUI)، لقاح آزمایشگاهی(IVF)، تلقیح اسپرم به داخل سیتوپلاسم تخمک(ICSI)، انتقال جنین به داخل لوله رحم از طریق لاپاراسکوپی(ZIFT)، لیزر هچینگ، استخراج اسپرم از اپیدیدیم و بیضه مردان فاقد اسپرم (TESA and M.TESA) و اقدامات جراحی مانند لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی برای درمان ناباروری استفاده می‌شود.

اعمال زیبایی به دستگاه تناسلی زنان رسید

موج جراحی‌ها و اعمال زیبایی در دنیا به هر گوشه از بدن به‌ویژه بدن زنان نفوذ کرده است. البته ابتلا به برخی از بیماری‌های زنان و درمان این بیماری‌ها، مقدمه اعمال جراحی ترمیم و بهبود سیستم تناسلی است.

  1. جوان‌سازی واژن با لیزر برای بهبود عملکرد جنسی در میانسالی
  2. جراحی واژینوپلاستی برای استحکام و بازسازی عضلات واژن
  3. پرینه‌پلاستی برای اصلاح آسیب‌های فاصله واژن تا مقعد به‌ویژه برای کسانی که در زایمان طبیعی آسیب دیده‌اند
  4. درمان و برداشتن زگیل تناسلی با لیزر
  5. لابیاپلاستی یا جراحی پلاستیک برای یکسان‌سازی لب‌های اطراف واژن برخی از اعمال ترمیمی و زیبایی ناحیه تناسلی زنان هستند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهپویان
[gravityform id="2"]
×